• 023-5123920
  • Ouder portaal
  • NL
  • Zoeken

Lokolil!

Lokolil!

"Romy, baby’s kunnen toch nog niet lezen?" vraagt T mij terwijl ik een boekje aan het bekijken ben met kleine P. Nee lieverd, baby’s kunnen nog niet lezen, maar baby’s vinden het wel heel fijn om verhaaltjes te horen.

Een tijd terug heb ik een cursus gevolgd via Kinderopvang Haarlem, over het effect van voorlezen. Er werd uitgelegd waarom het zo belangrijk is om kinderen al vanaf hun babytijd voor te lezen. Het is een enorme stimulans voor de taalontwikkeling en daarbij is voorlezen een heerlijk moment samen, wat ook voor baby’s ontzettend belangrijk is. Ook stimuleert voorlezen de sociaal emotionele vaardigheden en prikkelt het de fantasie. Gewoon doen dus!

Ik zit op de grond, met een zacht, voel en knisperboekje. P zit op mijn schoot, met grote ogen naar het boekje te kijken. Af en toe brabbelt hij iets of geeft hij een klein blijdschaps gilletje. Ik pak P zijn handje en breng het zachtjes naar een stukje stof dat in het boekje zit. P beweegt zijn hand een aantal keren op en neer. Zijn mond beweegt, terwijl hij aan het stof voelt. Dan trekt hij zijn hand terug. “Voel nog maar eens P” zeg ik. Puk kijkt mij aan maar doet niets. T zegt “mag ik ook eens voelen?" Natuurlijk mag dat lieverd! T voelt en zegt “dat is lekker zacht!” P kijkt naar T en brengt zijn handje weer naar het boekje toe. Hij voelt toch nog eens. Zijn mondje valt open. Na een aantal minuten begint P wat heen en weer te bewegen. Hij is vast moe geworden van deze indrukken. Ik leg P in bed en snel valt hij in slaap.

T, 1.5 jaar oud, komt op mij afgelopen en zegt “kikker”. Hij pakt mijn hand, trekt mij mee naar de boekenkast en wijst het boek van kikker en eend aan. Wil je kikker lezen? Vraag ik. T lacht en zegt “ja”. Ik ga op het kleed zitten en hij komt naast mij zitten. We bekijken de plaatjes in het boek terwijl ik het verhaal erbij voorlees. Wat is dit voor dier? vraag ik T. “Eend” zegt hij. Wat is dit dan? “Lokolil” zegt T. J moet hard lachen. “Wat is nou weer een Lokolil!” zegt hij.

Ik leg J uit dat T nog erg klein is en dat het heel knap is dat hij dit al kan zeggen. Ik vertel T dat hij al heel groot is, en misschien de dierennamen kan oefenen met J. “Dat ga ik doen!” roept hij enthousiast. J gaat naast T zitten, doet het boekje open en zegt “dit is een krokodil T, zeg maar KRO KO DIL” Ik kijk mijn collega aan, lach naar haar, en kijk dan vertederd naar J en T. “Goed zo J, hij leert echt veel van jou, dat komt natuurlijk omdat jij al ontzettend groot bent.” J lacht, kijkt trots en zegt “Ja, want ik ben al bijna vier!”

Romy de Moor

Pedagogisch Medewerker van Kameleon

Dit is een prachtig voorbeeld hoe onze missie tot leven komt in de praktijk. Het is namelijk onze missie om elke dag samen met de kinderen het avontuur aan te gaan op weg naar de beste versie van zichzelf. Meer weten over onze belofte en aanpak? Bekijk onze bedrijfsfilm.

Terug naar overzicht