• 023-5123920
  • Ouder portaal
  • NL
  • Zoeken

Energievreter of energiegever?

Energievreter of energiegever?

“Wat zullen we gaan doen vandaag?” vroeg ik een meisje terwijl we aan tafel fruit zaten te eten. “Hebben jullie zin om lekker te kliederen met scheerschuim?” Een meisje kreeg een brede lach op haar gezicht en antwoordde met een overduidelijke JAAA! 

Het spelen met scheerschuim en andere sensopathische materialen (denk aan water, klei, rijst, pasta, zand) is erg goed voor de ontwikkeling van onder andere de fijne motoriek. Met de handjes wordt gevoeld en kunnen allerlei bewegingen worden gemaakt. In scheerschuim kun je bijvoorbeeld heel goed tekeningen maken met je vingers! Ook worden de zintuigen enorm geprikkeld en uitgedaagd. Durf jij te voelen aan scheerschuim? Waar ruikt het naar? Wat gebeurd er als je scheerschuim mengt met zand? Zo zijn er talloze leuke activiteiten te bedenken. 

Wanneer ik na het verschoonmoment de materialen op tafel zet, komen de kinderen enthousiast aan tafel zitten. Ik doe bij de kinderen die dit willen een schort om, en geef iedereen een groot dienblad. Hier spuit ik een grote hoeveelheid scheerschuim op zodat er genoeg te voelen is. De meeste kinderen worden rustig van het spelen met sensopatische materialen. Bepaalde gebeurtenissen en emoties kunnen goed worden verwerkt. Ik merk direct een ontspannen sfeer ontstaan aan tafel. 

N. kijkt naar het dienblad en kijkt mij vervolgens vragend aan. “Durf jij te voelen aan het scheerschuim?” vraag ik hem terwijl ik zelf met mijn hand door het schuim ga. Hij kijkt naar mijn hand en begint voorzichtig te voelen. Hij kijkt mij vervolgens aan en lacht. 

“Heb je ook al geroken aan het schuim?” N. ruikt aan zijn handjes. Het kindje naast hem kijkt naar ons en begint ook aan het schuim te ruiken. Hij heeft een kloddertje op zijn neus gekregen. Hij voelt aan zijn neus en moet lachen.

“Zal ik een beetje verf bij het schuim doen? Misschien kunnen we wel mooie kleuren maken?” Iedereen kiest zelf een kleurtje uit en begint het schuim met de verf te mengen. Er ontstaan mooie creaties. “Ik heb nog iets meegenomen E” Ik pak een flesje olie en een pak bloem, en doe van beide een beetje op het dienblad. Er wordt druk gevoelt, geroken en gekneed. Er ontstaan allerlei mooie creaties en de kinderen hebben duidelijk veel plezier. Het jongetje dat normaal vol energie zit, zit nu het rustigste aan tafel en gaat op in zijn materiaal. Behalve dat hij op zijn dienblad aan het experimenteren is, smeert hij ook de tafel vol met scheerschuim. Hij is zó fijn bezig dus laat ik dit lekker gaan. 

Na een behoorlijk lange tijd roepen de eerste kindjes dat ze klaar zijn. “Ik ben nog niet klaar hoor, mag ik nog scheerschuim?” zegt E. Ze zit nog minuten lang heerlijk te spelen. Wanneer ook E klaar is geef ik haar een potje waar ze haar mooie creaties in kan bewaren. 

“Je zit helemaal onder E” zeg ik lachend. “Dat geeft toch niet, ik moet vanavond toch douchen. Mama doet dan mijn kleren éérst in de wasmachine en dán in de droger”. Zo is het maar net. 

Ik kan me voorstellen dat je wel twee keer achter je oren krabt voordat je zo’n activiteit zelf doet Dat je denkt dat dit soort activiteiten enorm veel energie kosten. Ja, het maakt rommel en kost wat meer tijd om het weer schoon te krijgen, maar de ontzettend blije gezichten, de ontspannen sfeer en het zien van de verwondering bij het ontdekken van de zintuigen geeft juist energie!!!

Romy de Moor, Pedagogisch Medewerker van Kameleon

Wil jij ook net als Romy werken bij Kinderopvang Haarlem? Je bent van harte welkom!

Bekijk hier onze vacatures of mail Eva, eva@kinderopvanghaarlem.nl

Terug naar overzicht